پروپوزال بررسی رابطه مقدار نوسانات شاخص قیمت خرده فروشی و عمده فروشی در ایران


 

عنوان: بررسی رابطه مقدار نوسانات شاخص قیمت خرده فروشی و عمده فروشی در ایران

متن کامل در سایت امید فایل 

 

 دانلود پروپوزال

بیان مساله

 

در بررسی های اقتصادی به منظور تعیین آثار سیاست های اقتصادی،برنامه ریزی و سیاست گزاری های کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از نماگرهای اقتصادی یکی از ابزارهای ضروری است. یکی از این نماگرهای اقتصادی شاخص های قیمت می باشند. در اقتصاد کلان شاخص های متعددی وجود دارد که عمده ترین آنها شاخص قیمت عمده فروشی و خرده فروشی می باشد.

شاخص قیمت عمده فروشی(WPI) یکی از شاخص های قیمت است که بعنوان یک نماگر اقتصادی، تغییرات سطح عمومی قیمت ها را در بازار عمده فروشی اندازه گیری می کند.

شاخص قیمت مصرف کننده(CPI) یک نماگر مهم برای سنجش نرخ تورم و قدرت خرید پول داخلی کشور و  یکی از ابزارهای مهم برای برنامه ریزان  اقتصادی کشور می باشد. این شاخص، تغییرات قیمت تعداد ثابت و معینی از کالا ها و خدماتی که توسط خانوارهای شهرنشین به مصرف می رسد را در دوره زمانی معین نسبت به یک سال پایه نشان می دهد.

هر چند تئوریهای اقتصادی بر ارتباط بین شاخص های قیمتی در بازارهای مختلف کالا (تجاری , تولید کننده, عمده فروشی و خرده فروشی)  و انتقال قیمت از بازار اولیه به بازار نهایی دلالت دارد، برخی از این تحقیقات این ارتباط را به دلیل رفتار فروشنده، تولید کننده و خریدار و یا ساختار اقتصادی کشورها ضعیف می دانند.

در صورتی که ارتباطی در انتقال قیمت بازارها وجود داشته باشد و شاخص قیمت عمده فروشی شاخصی پیش نگر برای تورم مصرف کننده تلقی شود، می  توان روند تورم(CPI) را در آینده با توجه به روند تورم(WPI) تخمین زد و نیز آثار شوک های این قیمت را بر یکدیگر در طول زمان بررسی نمود، از این محاسبات می توان در بررسی آثار و نتایج سیاست های اقتصادی  و برنامه ریزی های آتی استفاده نمود.

 

مطالعات بسیاری در این رابطه انجام شده است از جمله جاناتان وینهاگن از اداره آمار کار آمریکا در سال 2002 تحقیقی را جهت بررسی مکانیسم انتقال قیمت در مراحل مختلف تولید تا انتقال آن به شاخص(CPI)  انجام داد. وی با استفاده از دادهای ماهانه سال 1974 تا 2001 نتیجه گرفت که  تا سال 1989روند قیمت ها در مواد اولیه، واسطه ای و نهایی به(CPI)  منتقل می شوند . اما از سال 1990تا 2001 تنها تغییر در شاخص قیمت تولیدکننده کالاهای نهایی سبب تغییر در(CPI)  می شود.

 

هدف ازانجام این تحقیق بررسیرابطه بین مقدار و نوسانات  شاخص قیمت خرده فروشی و عمده فروشی در ایران با استفاده از دادهای سالانه و فصلی طی سالهای1388-1348 می باشد.

فرضیه یک: بین نوسانات شاخص قیمت خرده فروشی و عمده فروشی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.

فرضیه دو: نوسانات قیمت شاخص خرده فروشی بیش از عمده فروشی است.

 

برای آزمون فرضیه ها از آمارهF برای تفاوت واریانس دو متغییر استفاده خواهد شد و همچنین از آزمون ARCH-GARCH  استفاده می شود.

Related posts:

پاسخ دهید