عنوان کامل پایان نامه :

  بررسی آثار تبلیغات بر افزایش فروش شرکت های فعال در صنایع مواد غذای

قسمتی از متن پایان نامه :

تبلیغات بین­المللی و اینتـرنتی

آگهی یک وسیله­ی مهم تبلیغ است. مبالغی که در سطح جهان صرف آگهی می­شود، نشان­دهنده­ی این واقعیت است. به ­موجب بررسی­هایی که در ۵۰ کشور جهان به عمل آمده است برآورد می­شود که در سال ۱۹۹۷، جمعاً مبلغ پنجاه میلیارد دلار خرج آگهی شده است. ۲/۲۵ میلیارد دلار (یا تقریباً ۵۰% کل هزینه­های آگهی) تنها در ایالات متحده صرف آگهی شده است. دومین کشور جهان از لحاظ سطح آگهی، ژاپن بود که در آن ۸/۴ میلیارد دلار خرج آگهی شده بود. کشورهای بعدی به ترتیب عبارت بودند از آلمان غربی (۱/۳ میلیارد دلار)، انگلستان (۶/۲ میلیارد دلار)، فرانسه (۸/۱ میلیارد دلار) و کانادا (۷/۱ میلیارد دلار). جمعاً ۷۸ درصد کل مبالغی که در سال ۱۹۷۷ در پنجاه کشور تحت بررسی صرف آگهی شده، به ۶ کشور مزبور مربوط می­شود (حسینی، ۱۳۸۷).

بسیاری از شرکت­ها، از وب­سایت­ها به عنوان ابزار تبلیغات خود استفاده می­کنند. امروزه، شرکت­های بسیاری از اینترنت برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده می­کنند. مصرف­کنندگان کنترل بیشتری بر تبلیغات اینترنتی نسبت به دیگر ابزارهای تبلیغات دارند؛ زیرا آنان هستند که انتخاب می­کنند چه مقدار و کی تبلیغات اینترنتی به آنها ارایه شود. بازاریابان هر سال میلیاردها دلار برای تبلیغات اینترنتی هزینه می­کنند. اما اینک شبهه­ی بزرگی در مورد توانایی تبلیغات اینترنتی در جذب مشتریان به وب­سایتها و ترغیب آنان به خرید وجود دارد (وانگ و دیگران[۱]، ۲۰۰۱). اگر چه در ابتدا به نظر می­رسید که تبلیغات اینترنتی در ایجاد آگاهی نسبت به نام تجاری و ایجاد نگرش مثبت نسبت به نام تجاری اثربخش است، اما امروزه تبلیغات اینترنتی با اتهامات مختلفی مورد حمله قرار گرفته و به عنـوان یک وسیله­ی بی­معنی و مهمل فاقد اطلاعات معتبر، غیرمتمرکز، فراموش شدنی و به طور کلی فاقد اثر در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، تعدادی از اتهامات وارده به تبلیغات اینترنتی عبارتند از: عدم موفقیت بسیاری از تبلیغات اینترنتی در ارایه­ی اطلاعات محصول به طوری که اغلب مشتریان نمی­دانند که محصول تبلیغ شده چه کاری را انجام می­دهد و چرا این محصول مورد نیاز است، یا هیچ رابطه­ی مشخص معنی­داری بین تبلیغات اینترنتی و سود و فروش وجود ندارد (دهقانی، ۱۳۸۲). هم­چنین، تبلیغات اینترنتی به دلیل در برنداشتن اطلاعات مفید، کندی عملکرد، مضر بودن، گیج کردن مصرف­کنندگان و در برنداشتن موارد مورد علاقه­ی مصرف­کنندگان به عنوان یک وسیله­ی ناموثر توصیف شده است.

در ایران نیز در دهه­ی ۲۰ به تدریج شرکت­های تبلیغاتی تأسیس و عرصه­ی تبلیغات از مجلات و روزنامه­ها آغاز شد و به تدریج به سینما راه یافت. پس از سینما تبلیغات به شکل تابلوهای نئون و پلاستیک در سطح شهر تهران و شهرهای مهم ایران به وجود آمد و پس از این مراحل تبلیغات به تلویزیون راه یافته و به یکی از مهم­­ترین منابع درآمدی برای تلویزیون تبدیل شد (دهقانی، ۱۳۸۲).

۱ – Wang et al

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف تحقیق

هدف کلی پژوهش این است که نقش هزینه­های تبلیغات در رشد فروش محصولات مواد غذایی در شرکت­های صنعت مواد غذایی در سطح شهر اهواز بررسی و آزمون شود. اهداف ویژه­ی تحقیق، ارائه­ی نتایج کاربردی در خصوص تاثیر تبلیغات بر فروش محصولات یاد شده به مدیران، سرمایه­گذاران و کارشناسان بازاریابی به منظور یاری آنان در اتخاذ تصمیم­های مالی به موقع، صحیح و معقول می­باشد.