پایان نامه ارشد روانشناسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس


پایان نامه روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل

سیر تاریخی تحول و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات

از آنجایی که فراگیری هر فنی مستلزم آشنایی با تاریخچه، تعاریف و اصطلاحات اولیه مربوط به آن علم می‌باشد، از این رو پس از ارائه تعاریف، اینک به تاریخچه فناوری اطلاعات اشاره می‌شود.

اصطلاح فناوری اطلاعات را نخستین بار ویسل و لیودت[۱] (۱۹۸۵) به کار برده اند (نیوهوس[۲]، ۲۰۰۲). هرچند این اصطلاح جدید است، اما از لحاظ مفهومی قدمت آن به قدمت اشتیاق انسان به برقراری ارتباط می رسد(بهان و هولمز، ترجمه آذرخش و مهرداد، ۱۳۸۱). با پیدایش خط، دانش مدون پدید آمد و هر نسلی بر انبوه دانش و اطلاعات افزود. قرن ها انسان، داشته ها و دانسته های خود را به صورت های گوناگون ضبط کرده است. گاهی روی لوح، سنگ و طومارهای پاپیروس و… (جعفر نژاد، ۱۳۷۹).

متن کامل در سایت امید فایل 

یکی از احتیاجات قدیمی بشر نیاز به شمارش در محاسبه بوده است. مهمترین تحول در این زمینه در دنیای قدیم اختراع چرتکه بود که آن را به چینی‌ها نسبت می‌دهند. تاریخ دقیق اختراع آن روشن نیست ولی به نظر حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد باشد. کوشش برای ساختن ماشین محاسبه و شمارش خودکار از قرن هفدهم آغاز شد.

در سال ۱۶۴۲ پاسکال [۳]ریاضیدان فرانسوی دستگاهی را به نام ماشین جمع‌زن اختراع کرد. نکته مهم در ماشین اختراعی پاسکال این بود که می‌توانست به طور اتوماتیک ده بر یک را حساب کند لیکن تنها قادر به انجام محاسبات جمع و تفریق بود، مدتی بعد لایب‌ نیتز ریاضیدان آلمانی موفق شد دستگاهی به نام ماشین محاسبه بسازد که می‌توانست علاوه بر جمع و تفریق بر اساس روش پاسکال عمل ضرب و تقسیم را نیز انجام دهد. از آن پس نیز تلاش برای ساختن ماشین‌های محاسبه ادامه داشت و پیشرفت‌هایی نیز انجام گرفت. در سال ۱۸۲۲ ماشینی توسط چالز بابیج (پدر علم رایانه) دانشمند و ریاضیدان انگلیسی مطرح شد که شبیه به رایانه‌های امروزی است. چند سال بعد در سال ۱۸۴۴ توسط ساموئل مورس تلگراف اختراع گردید که اولین پیام تلگرافی در این زمان صورت گرفت و انتقال اطلاعات از طریق امواج صورت گرفت. اختراع تلفن در سال ۱۸۷۶ توسط گراهام‌بل و ساخت اولین لامپ خلاء در سال ۱۹۰۶ توسط فاست قدم‌های بعدی در شکل‌گیری فناوری اطلاعات پیدایش رایانه بود. که رشد فناوری اطلاعات ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. از اواسط ۱۹۵۰ تا اواسط دهه ۱۹۷۰ اصول نظری رایانه به عنوان بستر و زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات پایه‌ریزی شد (لینونن[۴]،  ۲۰۰۵).

۱- Whisle & Leavidt

۲ – Newhouse

۱- pascale

۲ – Leinonen

سوالات یا اهداف پایان نامه :

۱- میزان و نوع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات  در تدریس معلمان چقدر است؟

۲- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات  در روش های تدریس معلمان چیست؟

۳- میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تهیه و تولید مواد و منابع آموزشی چقدر است؟

۴- موانع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ی درسی مدارس متوسطه چیست؟

۵-استفاده از ICT در مدارس متوسطه در کدام مرحله ی چهارگانه ی(ظهور کننده، کاربردی، ادغامی و تحولی) در برنامه ی درسی مدارس متوسطه قرار دارد؟

۶- نقش ICT بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مدارسی که معلمان از آن استفاده می کنند با مدارسی که از آن  استفاده نمی کنند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل

Related posts:

پاسخ دهید