سئو محلی چیست؟

Local SEO یا سئو محلی چیه؟

سئو محلی یه معنی تقریبا جدید در بهینه سازی سایت واسه موتور جستجوی گوگله. گوگل مکان جغرافیایی افراد و سوابق جستجوی اونا رو در نظر گرفته و یافته های خود رو براین پایه بازچینی میکنه. مکان جغرافیایی کاربران خیلی راحت از راه آی پی قابل تشخیصه ولی مکان جغرافیایی تجارت یا سایت شما فقط با رعایت اصولی هرجند ساده ولی مشخص تعیین میشه. کلیه فعالیتاتون واسه تعیین مکان جغرافیایی تحت پوشش خود و فهماندن اون به روباتای گوگل رو سئو محلی می گیم.

سئو

سئو محلی یا Local SEO روند بهینه سازی سایت شما واسه بهبود جایگاه در یافته های محلی گوگل یا همون یافته های وابسته به محل جغرافیایی کاربرانه. طبق گزارش خود گوگل بیشتر از یه سوم ورودیای سایتای از جستجو در سال ۲۰۱۴ محلی هستن، حال اگه شما از بیان مکان جغرافیایی تون در کلید واژه استفاده کنین می تونین این رقم رو به ۵۰ درصد برسونین.

 

گوگل تازگیا توجه خاصی به جستجوی محلی و ارائه نزدیک ترین و بهترین یافته ها به کاربران خود داشته و این میتونه در آینده پررنگ تر و مهمتر هم جلوه کنه. اگه تجارت یا سایت شما محدوده جغرافیایی مشخصی رو پوشش می ده، باید به سئوی محلی هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. مثلا یه آموزشگاه رانندگی که در محدوده خاصی از تهران واقع شده و یا یه رستوران که در آخر میتونه یه شهر رو به عنوان مخاطبین هدف خود تو ذهن داشته باشه میتونه از سئوی محلی واسه بهبود تجارت خود بهره بگیره.

آسونترین مثال سئو محلی واسه یه رستوران در مشهد، کسب جایگاه در عباراتی مانند “رستوران در مشهد” یا “بهترین رستوران مشهد” هستش. به این روش همه آدمایی که در اینترنت بدنبال یه رستوران مناسب یا جدید در شهر مشهد میشن با شما آشنا می شن. به همین منظور اولین قدم در سئوی محلی هدف گذاری روی عباراتیه که مستقیما نام مکان، محدوده یا شهر مورد نظر شما رو در خود دارن و دومین قدم قرار دادن این عبارات در فضاهایی مناسب از محتوای سایت میشه.

دراینجا نمونه ای ازاین جستجو رو واسه سایت ایران ترجمه که مفتخر به همکاری در سئو سایت اونا بوده رو می بینین، در جستجوی عبارت “ترجمه در مشهد” سایت ایران ترجمه به شکلی به طور کامل متفاوت از بقیه یافته های نشون داده میشه و این فقط به وجود اومده به وسیله رعایت اصول سئو محلیه.

همونطور که در بالا مشاهده می کنین اسلایدر گوگل یه عکس رنگی و افقیه که در بالای یافته های جستجو ظاهر می شه. اسلایدر گوگل ۹ نتیجه برتر جستجوی محلی رو واسه شما به نمایش میذاره. همه تصاویر نشون داده شده در این بخش از پروفایل گوگل پلاس این جاها که به وسیله خود صاحب حساب کاربری (مسئول سئو محلی) و یا مشتری هاتون بارگذاری می شن دریافت میشه.

چیجوری در اسلایدر گوگل باشیم؟

به طور کامل مشخصه که این توانایی گوگل الان استفاده زیادی در ایران نداره و کمتر تماشاگر اینجور اسلایدری در یافته های جستجوی خود هستیم. دلیل این رو میشه تحریم ایران و محال بودن ثبت نام در Local Business گوگل دونست. با این وجود شما می تونین با رعایت اصول سئوی محلی جایگاه مناسبی در یافته های اصلی گوگل و نه اسلایدر بالای صفحه هم به دست بیارین که تاثیر بالایی بر جذب بازدیدکننده یا مشتری واسه سایت داره.

تحریم ایران

  • درخواست یه صفحه Google + کنین و فرم مربوط به اونو به طور کامل پرکنید.
  • عکسای با کیفیت در صفحه Google+ خود آپلود کنین.
  • مشتریان خود رو تشویق به گذاشتن نظریاتشان در صفحه Google+ خود کنین.
  • لینکای مناسب از سایتایی در مورد کاری خودتون به دست بیارین. این لینکها باید با هدف گذاری روی نام تجاری و یا برند شما باشن.

ممکنه شما تو یه عبارت خاص مانند “آموزشگاه خیاطی” جایگاه مناسبی نداشته باشین، ولی می تونین با رعایت اصول سئو محلی هدف گذاری خود رو واسه عباراتی مانند “آموزشگاه خیاطی تو تهران” انجام داده و به سرعت در این کلمات پیشرفت کنین.

باکس جستجوی محلی چیه؟

باکس جستجوی محلی یه نوع سنتی از نمایش یافته های محلیه که در اون نام همه تجارتای محلی شامل عبارت جستجو شده به نمایش گذاشته می شه. این باکس محلی معمولا بعد ازنمایش سه نتیجه کلی نشون داده می شه. رتبه بندی سایت در باکسای جستجوی محلی به بیشتر از ۱۵۰ متغیر شناخته شده و نامعلوم! بستگی داره.

بطور حتم کسب لینکای مناسب و واقعی از سایتای در رابطه و با هدف گذاری روی عباراتی که در اونا به مکان جغرافیایی شما اشاره شده تاثیر بالایی بر سئو محلی سایت شما داره ولی در این بخش به مواردی که باید در محتوای سایت و ساختار کلی اون رعایت کنین می پردازیم. جواب به سوالات زیر میتونه راهنمای خوبی واسه شناخت عوامل موثر بر سئو محلی باشه:

۱- نام، نشانی وتلفن من در همه صفحات سایت درج شده؟

روباتای گوگل توانایی درک شماره تماس و نشانی شما رو دارن، به خاطر همین یکی از بهترین فضاهای سایت جهت درج اطلاعات تماس فوتر سایته که در همه جا تکرار میشه.

۲- هر صفحه از سایت دلخواه از یه محتوای منحصر به فرد واسه توضیح یه محصول یا توضیح درباره یه سرویس دهی با بیان جزئیات اون برخورداره؟

به بیان دیگه محتوای سایت شما نباید تکراری و غیر به درد بخور بنظر برسه، هر صفحه از سایت باید به تنهایی ارائه دهنده مفاهیم و مطالب مشخصی باشه که در بخشای دیگه سایت تکرار نشده.

۳- سایت من در سایتای دایرکتوری محلی معتبر قرار گرفته شده؟

نکته بسیار ظریف در این بخش مربوط به اعتبار و ارزش سایتای دایرکتوریه. گذاشتن لینک سایت خود در هر سایت یا مجموعه ای به معنی پیشرفت شما در یافته های جستجوی گوگل و یا بهبود سئوی محلی نیس و تنها سایتای معتبر میتونن موجب پیشرفت شما شن، چیزی که به راستی در فضای اینترنت ایران به سختی یافت میشه.

۴- لینک سایت شما در سایتایی که محتوای شما رو کپی کردن قرار گرفته؟

۵- افراد نظرشون رو درباره این سایت گفتن؟

اگه شما یه صفحه مشخص واسه سایت یا تجارت خود در گوگل پلاس ایجاد کرده باشین، کاربران میتونن نظراتشون رو در مورد کیفیت خدمات شما در اون فضا بگن. یکی از کلیدی ترین پارارمترهای موثر بر سئو محلی همین نظرات کاربران در صفحه گوگل پلاس شماس. شما می تونین از دوستان یا مشتریان خود بخواین تا نظرشون رو مستقیما در صفحه گوگل پلاس واسه شما بگن.

۶- این سایت کیفیت لینک شدن در سایتای دیگه رادارد؟

مردم معمولا فراموش میکنن که اعتبار سایت شما به عنوان یه عامل در رتبه بندی محلی قرار میگیره. شما واسه افزایش اعتبار سایت خود نیاز دارین که سایتای دیگه به شما لینک کنن، پس یه راه واسه این کار پیدا کنین. پیشنهاد به شما تولید محتوای با کیفیته.

موارد گفته شده واسه بهبود سئو محلی بسیار ساده بنظر میرسن و شاید شما همه اونا رو تا الان میدونستین، پس می تونین با رعایت این اصول ساده و صرف کمی وقت سایت خود رو در یافته های جستجوی گوگل بالا برده و هم اینکه خود رو واسه کاربران محلی آماده کنین.

اشتباهات عادی در سئو محلی

به همون راحتی که انجام مراحل درست می تونه به روند بهبود رتبه سایت شما کمک کنه، برداشتن قدمای اشتباه می تونه رتبه سایت شما رو پایین آورده و حتی در بعضی مواقع باعث جریمه سایت شه. در این بخش توجه شما رو به بعضی از اشتباهات عادی در سئو محلی جلب می کنیم:

۱- استفاده نکردن از کد تلفن شهر

نام، شماره تلفن و نشانی از فاکتورای مهم در رتبه بندی جستجوی محلی هستن. اگه وقتی که شماره تماس خود رو در سایت قرار می دید کد شهر رو در اون دید نکنین، یه عامل موثر در بهبود روند سئو محلی رو از دست دادین.

۲- نبود درج نشانی شرکت

گوگل بسیار هوشمنده و آدرسای پستی رو بخوبی می شناسه. اگه در صفحه تماس خود از نقشه گوگل یا تصاویری واسه نمایش کروکی استفاده میکنین، حتما نشانی خود رو به شکل متنی هم درج کنین تا روباتای گوگل قادر به درک اون باشن.

۳- کامل نکردن صفحه پروفایل در گوگل پلاس

هرچند که خود گوگل رد می کنه اما عاشق صفحاتیه که اطلاعاتشون کامله .

Google+ یه فرصت بسیار مناسب واسه ایجاد یه صفحه اجتماعی واسه کار و کاسبی شماس. شما باید یه صفحه پروفایل بسازین و همه اطلاعاتی که از شما خواسته شده رو در اون جواب بدین. زمینه کاری خود رو به دقت مشخص کنین و تصاویری که تمایل دارین در یافته های جستجوی گوگل دیده شن رو در این صفحه بارگذاری کنین.

۴- به کار گیری کلمات کلیدی اشتباه

تابه حال درباره پیشنهاداتی که تضمین میدن رتبه سایت شما رو بالا ببرن وگرنه پول شما رو پس میدن چیزی شنیدین؟ این روش فقط با هدف گذاری روی کلمات کلیدی ناجور یا کم جستجو بازدهی داره.

در این روش شرکتا به شما کلمات و عباراتی رو پیشنهاد میدن که رقابت در اونا بسیار کمه. مثلا نام شرکت یا سایت خودتون! این کلمات عموما تعداد جستجوی کمی در ماه دارن و درست واسه همینه که کس دیگه ای روی اونا سرمایه گذاری نکرده. پس در انتخاب کلمات کلیدی هدف دقت کنین.

سرمایه گذاری

۵- ندیده گرفتن سرعت سایت

گوگل عاشق اینه که بهترین نتیجه رو واسه جستجوگران جفت و جور کنه. سایت شما باید به سرعت بالا بیاد و تجربه خوبی رو واسه کاربر جفت و جور کنه. با در نظر گرفتن سئو محلی یا حتی بدون اون، سال ۲۰۱۴ سالیه که در اون بالا بودن سرعت سایت و جفت و جور کردن محیطی کاربرپسند اهمیت زیادی داره.

۶- استفاده بیشتر از اندازه از کلید واژه شامل مکان جغرافیایی

اگه به روزای اولیه حضور سئو محلی برگردیم میفهمیم که استفاده بیشتر از اندازه از یه کلید واژه رتبه سایت رو درموتور جستجو بالا می بره. طولی نکشید که گوگل متوجه این بازی شد و تاثیر اونو نابود کرد. امروزه بازم افراد فکر می کنن که استفاده بیشتر از اندازه کلید واژه رتبه سایتشان رو بالا می بره اگه در بسیاری موارد حتی باعث کاهش رتبه سایت اونا می شه، پس از انجام اینجور کاری خوددراری کنین.

۷- نبود فعالیت در شبکه های اجتماعی

موتورهای جستجو فاکتورهای زیادی واسه رتبه بندی سایتا دارن که از جمله اونا اندازه به اشتراک گذاری مطالبه. به اشتراک گذاری مطالب (بیشتر از همه در Google+ و بعد از اون در (facebook از فاکتورای مهم گوگل در سئو محلیه.

آمادگی واسه شروع سئو محلی سایت

اگه فکر میکنین که آمادگی لازم واسه سئو محلی سایت خود رو دارین، کمی دست نگه دارین! به چه دلیل؟ چون قبل از هرکاری باید اول کلمات هدف خود رو انتخاب کنین. تجارت خود رو از زوایای جورواجور نگاه کنین و عباراتی که ممکنه به ذهن کاربران برسه حدس بزنین. لیستی از کلمات و عبارات خود جفت و جور کنین و با به کار گیری وسیله Keyword Planner پر بازدیدترینا رو مشخص کنین.

بعد هرعبارت رو در گوگل جستجو کرده و رقبای خود رو بررسی کنین، شما باید پربازدیدترین و کم رقابت ترین عبارت رو واسه هدف گذاری اولیه خود انتخاب کنین، اگه در این رقابت ساده پیروز شدید آمادگی برداشتن قدمای بزرگتر رو هم دارین.

Share