سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوایی؟

سئو تکنیکال هنوز کاربرد داره؟

معمولا آدمایی که تازگیا یادگیری سئو یا بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو رو شروع می کنن، با حجم خیلی از مقالات مربوط به بازاریابی محتوایی رو به رو می شن. هم اینکه در این مقالات بیشتر بر فوت وفنای سئو داخلی صفحات سایت که مربوط به بازاریابی محتوایی هستن تاکید می شه. این افراد پس از ماه ها مطالعه تازه با مباحث تکنیکال و اصلی سئو مواجه می شن. سئو همون بازاریابی محتواییه؟، سئو تکنیکال چقدر مهمه؟ و … سوالاتی هستن که در این مقاله به اونا جواب میدیم.

بازاریابی محتوا

 

تغییرات سئو

سئو از اول تولد موتورهای جستجو و رتبه بندی سایتا در صفحه یافته های جستجو، بحثی تکنیکال بود و آدمایی که سئوکار یا متخصص سئو بودن بیشتر علم برنامه نویسی داشتن. تا قبل از سال ۲۰۱۱ سئوکاران به اندازه ای از ترفندهای سئو کلاه سیاه واسه ارتقای رتبه سایتای خود استفاده کردن، که شرکت گوگل (بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی) مجبور شد الگوریتمای رتبه بندی خود رو سخت تر و به روز کنه. این اقدامات هم جهت با بهبود تجربه کاربری موتور جستجوی گوگل بود و شرکت گوگل با این کار میخواس رتبه سایتایی با محتوای ضعیف و کپی شده رو در صفحه یافته های جستجو کم کنه.

بعد از معرفی الگوریتم پاندا گوگل در سال ۲۰۱۱ و معرفی الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۲ ، انقلابی در موتور جستجو گوگل به وجود اومد و رتبه سایتا در صفحه یافته های جستجو شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت. گوگل به وسیله این دو الگوریتم سایتای زیادی رو مورد جریمه قرار داد و از صفحه یافته های خود حذف کرد. در واقع این دو الگوریتم رتبه بندی گوگل باعث شدن خیلی از فوت وفنای عادی سئو که بیشتر کلاه سیاه بودن، کهنه و بی اعتبار شه.

پس از این اتفاقات، سئو بیشتر به سمت بازاریابی محتوایی و بازاریابی جاذبه ای (درونگرا) حرکت کرد. یعنی سایتا واسه گرفتن رتبه های خوب در یافته های جستجو باید محتوایی تولید می کردن که واسه کاربران به درد بخور باشه. با این کار سایتا به ازای کلمات کلیدی زیادی در یافته های جستجوی گوگل رتبه می گرفتن و ترافیک ورودی خود رو افزایش می دادن.

بروزرسانی الگوریتمای گوگل بعد از سال ۲۰۱۱ موجب شد خیلی از بازاریابان وارد بخش سئو شن و با تولید محتوایی تخصصی و جذاب رتبه سایتا رو در گوگل پیشرفت بدن. این بازاریابان چون نویسنده های بهتری بودن و با فوت وفنای ژورنالیستی آشنایی داشتن به رقیبی واسه سئوکاران قدیمی تبدیل شدن. سئو کاران قدیمی که اکثرا برنامه نویس بودن و تعریفشان از سئو، سئو تکنیکال بود تا یه مدت با این قضیه مشکل داشتن تا در آخر به ارزش تولید محتوا فهمیدن و روش هدف دارای سئو خود رو تغییر دادن.

به چه دلیل سایت من رتبه خوبی در گوگل نداره؟

این سوالیه که معمولا آدمایی که به تولید محتوا در سایتشان پرداخته ان و از اصول تکنیکال سئو غافل بودن، می پرسن. درسته که تولید و سئو محتوا در چند سال گذشته بسیار روش زوم شده، ولی سئو تکنیکال سایت کم کم در حال اومدن به روی صحنه س. با بروزرسانی الگوریتمای رتبه بندی گوگل، ارزش و اهمیت سئو تکنیکال بیشتر از قبل روشن شده و سایتایی که استانداردهای موتورهای جستجو رو رعایت نکنن رتبه خوبی رو در بلندمدت بدست نخوان آورد.

سئو به طور ذاتی با علم برنامه نویسی در رابطه بوده و بدون آشنایی درست با زبون HTML و CSS و JavaScript و … نمیشه سایتا رو به طور اصولی سئو کرد.

۱.آشنایی با اصول DOM

DOM که مخفف عبارت Document Object Modelه یه رابط برنامه نویسی واسه سندهای XML  و HTML بوده که برنامه نویسان با به کار گیری اون می تونن به ایجاد یه سند XML و یا HTML، حرکت در طول ساختار سند، اضافه کردن، اصلاح و یا حذف المانای اون دست به کار شن.  آشنایی با اصول فنی مرورگرهای اینترنتی و چگونگی دریافت و نمایش اطلاعات سایت در اونا بسیار لازم و پایه ایه.

۲.آشنایی با اصول Critical Rendering Path

Critical Rendering Path به مجموعه اتفاقای می گن که مرورگر اینترنتی واسه نمایش اولیه صفحه وب روی صفحه نمایش طی می کنه. آشنایی با اینکه چیجوری یه مرورگر یه صفحه سایت رو می سازه و چه کاری در چگونگی ارائه صفحه می تونه سرعت بارگذاری اونو زیاد کنه، خیلی مهمه.

۳.آشنایی با داده های منظم و مارک آپ

آشنایی با متاتگا واسه درک اینکه گوگل چیجوری اطلاعات موجود در صفحه سایت رو می خواند، بسیار لازمه.

۴.فاکتورهای مهم در سرعت بارگذاری صفحات سایت

به غیر از سه موردی که در بالا به اون گفته شد، آشنایی با بقیه مباحث تکنیکال موثر بر سرعت بارگذاری صفحات سایت خیلی با اهمیته. البته بحث بالاتر از سرعت بارگذاری بوده و به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت هم مربوط می شه. گوگل در جدیدترین الگوریتمای رتبه بندی خود به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایتا که سرعت بارگذاری یکی از اون هستش، اهمیت خاصی داده.

۵.آشنایی با زبون جاوا اسکریپت

زبون جاوا اسکریپت کاربرد زیادی در سایتا و صفحات اینترنتی داره و به کمک این زبون میشه به وسایل داخل صفحات HTML دسترسی پیدا کرد و اونا رو عوض کرد. داشتن درک صحیحی از این زبون و ارتباطش با زبون HTML خیلی با اهمیته.

نظر شما در مورد اهمیت سئو تکنیکال در مقابل سئو محتوا چیه؟ در بخش نظرات از تجربیات خود واسه ما بگید.

Share