عنوان کامل پایان نامه :

  بررسی آثار تبلیغات بر افزایش فروش شرکت های فعال در صنایع مواد غذای

قسمتی از متن پایان نامه :

تعریف تبلیغات

در کتاب­ها و متون مختلف، تعاریف متفاوتی از تبلیغات آمده است. اما در تمامی آن تعاریف، وجوه مشترکی وجود دارد. این وجوه مشترک شامل این موارد می­شود:

  • تبلیغ یک ارتباط غیرشخصی است.
  • باید برای تبلیغ پول پرداخت شود.
  • تبلیغ از طریق رسانه­های مختلف انجام می­گیرد.
  • تبلیغات برای متقاعد کردن یا تأثیر بر اذهان افراد صورت می­گیرد.

با توجه به موارد مزبور تبلیغات ارتباط و معرفی غیرشخصی محصول یا خدمت از طریق حامل­های مختلف در مقابل دریافت وجه برای موسسه­های انتفاعی یا غیرانتفاعی یا افراد مشخص شده­ در پیام است (حسینی، ۱۳۸۷).

افزون بر تعریف مزبور، تعریف­های دیگری نیز از تبلیغات ارائه شده است که به بعضی از آنها اشاره می­شود.

تبلیغات به معنای رساندن پیام، خبر یا مطلبی به اطلاع مردم است. ابلاغ یک موضوع با انتشار اخبار با وسایل گوناگون در اذهان مردم و جاری کردن و پخش اخبار و پیام­ها است (نیوکاسمیدی[۱]، ۲۰۰۵).

تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم، گزارش­ها، شایعه­ها، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط جمعی اشاره دارد و هدف از آن، معروف­سازی موضوع مطرح شده و اقناع افراد به تبعیت از آن است که در این میان اعلان به عنوان یکی از محمل­هایی که تبلیغات بر آن صورت می­گیرد در تحولات عمومی جهان اعم از علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فردی و جمعی تأثیر فراوان دارد. از این رو می­توان اذعان داشت که تبلیغات در وجه مثبت خود یک ضرورت بوده و درحقیقت به­وجودآورنده­ی ارتباط­های لازم و منطقی در جوامع است (حسینی، ۱۳۸۷).

“فنون تبلیغات در جنگ جهانی” اثر کلاسیک لاسول (۱۹۷۲) از نخستین مطالعات دقیق درباره­ی تبلیغات و تعریف آن است. بر اساس تعریف لاسول تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم یا اگر مملوس­تر اما با دقت کمتر سخن گفته شود، به گزارش­ها، شایعه­ها، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط اجتماعی اشاره دارد. لاسول تعریف دیگری از تبلیغات را در سال ۱۹۳۷ ارائه کرد. او معتقد است تبلیغات در کلی­ترین معنی، فن اثرگذاری بر عمل انسانی از راه دستکاری نمودگرهاست. این نمودگرها ممکن است شکل گفتاری، نوشتاری، تصویری یا موسیقیایی بگیرد (ساتون[۲]، ۱۹۷۴).

براون[۳] (۱۹۵۸) با تمایزی که بین اقناع و تبلیغات قایل شد، اقناع را دستکاری نماد به منظور ایجاد عمل در دیگران تعریف کرد. به نظر او هنگامی که قضاوت شخص این باشد که هدف این تلاش اقناعی، به نفع اقناع­گر (دهنده­ی پیام) است و کاملاً به نفع اقناع شونده (گیرنده­ی پیام) نیست، تبلیغات نامیده می­شود. به بیان دیگر، معیار قطعی برای تمایز اقناع و تبلیغات وجود ندارد. تنها زمانی که شخص احساس کند از منبع (اقناع) منتفع می­شود اما، گیرنده­ی پیام سود نمی­برد، می­توان عمل یا پیام را تبلیغات نامید (سجادی، فرازمند و گـرگی­زاده، ۱۳۸۹).

۱ – Neokosmidi

۲- Sutton

۳- Browne

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف تحقیق

هدف کلی پژوهش این است که نقش هزینه­های تبلیغات در رشد فروش محصولات مواد غذایی در شرکت­های صنعت مواد غذایی در سطح شهر اهواز بررسی و آزمون شود. اهداف ویژه­ی تحقیق، ارائه­ی نتایج کاربردی در خصوص تاثیر تبلیغات بر فروش محصولات یاد شده به مدیران، سرمایه­گذاران و کارشناسان بازاریابی به منظور یاری آنان در اتخاذ تصمیم­های مالی به موقع، صحیح و معقول می­باشد.