دانلود پایان نامه بررسی عامل توان و دانش فنی برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی


 

عنوان کامل پایان نامه :

تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی با استفاده از معیارهای مناسب در تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی

قسمتی از متن پایان نامه :

متن کامل در سایت امید فایل 

مدیران فروش و بازاریابی خواهان حجم بالای موجودی، و ارسال های مقطعی هستند. درعوض مدیر حمل ونقل خواهان کاهش هزینه ها به وسیله انتخاب شیوه های حمل ونقل اقتصادی تر ولی کندتر است.

امکان دارد که هرکدام از این مدیران در زمینه حرفه ای خود فردی کارآمد معرفی شوند ولی ممکن است این امر به قیمت ناکارآمدی استراتژی بازاریابی تمام شود. (اهداف کلی فدای اهداف بخشی شود). در نگرش سیستمی، مفهوم هزینه کل اهمیت دارد. زیرا هزینه های جزیی کم اهمیت تر از هزینه های کل است. هزینه نگهداری موجودی های  زیاد ممکن است غیرعقلایی به نظر برسد ولی اگر موجودی های  زیاد به فروش و سود بیشتر منجر شود آنگاه هزینه کل فعالیت های مدیریت توزیع فیزیکی منطقی خواهدبود. هزینه ها بازتابی از استراتژی توزیع هستند و حداکثر خدمات با حداقل هزینه ها میسر نخواهد شد. درگذشته معمولاً حمل ونقل جاده ای رایج ترین شیوه حمل ونقل بود. زمانی که حجم کالاهای قابل حمل به حد قابل توجهی برسد، شرکت ممکن است به جای استفاده از شرکت های حمل ونقل باربری، نسبت به خرید وسایل نقلیه اقدام کند.

  • برای برخی از کالاها حمل و نقل ریلی مناسب تر است. چنانچه ازنظر زمانی وقت داشته باشیم و کاهش هزینه ها یک فاکتور مهم باشد، این روش بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. بخصوص زمانی که کالاها فله ای باشند، روش ریلی برای حمل ونقل مناسب تر خواهد بود.
  • برای کالاهای با ارزش و وزن کم حمل هوایی برای توزیع مناسب تر است.
  • برای مسافت های بسیار دور، این روش بسیار مرسوم است. حمل هوایی نسبت به حمل دریایی بسیار سریعتر اما پرهزینه تر است. درحمل دریایی هزینه های بسته بندی و تخلیه و بارگیری و بیمه اقلام عمده هزینه را تشکیل می دهند. درهر صورت روش حمل ونقل انتخابی باید تا سرحد امکان کالاها را از آسیب و خرابی محفوظ دارد.

با توجه به اینکه مجتمع گاز پارس جنوبی  به دور از بازار کالا و خدمات در پایین ترین نقطه جغرافیایی کشور عزیزمان ایران قرار دارد، معمولاً بیشترین هزینه را در خرید های جزئی حمل ونقل تشکیل می دهد. این هزینه به سادگی قابل محاسبه است و می تواند به طور مستقیم با وزن یا تعداد کالاها بدست آورد. هزینه ها دقیقاً ازطریق انتخاب روش حمل و نقل، کنترل و قابل بررسی می شوند. زمان تحویل یکی از فاکتورهای مهم در ارزیابی تأمین کنندگان می باشد چرا که تاخیر در تحویل می تواند ضررهای هنگفتی به سازمان وارد نماید هزینه هایی مانند توقف خط تولید و در نتیجه هزینه های توقف دستگاهها و هزینه های پرسنلی و جریمه های احتمالی مشتری به خاطر تاخیر را میتوان از مشکلات تحویل دیر هنگام بیان نمود.

پایش عملکرد برنامه تحویل از الزمات برخی استانداردهای مدیریت کیفیت مانند ISOTS16949 می باشد و در بسیاری از روشهای ارزیابی تنها پارامتر زمان برای شاخص تحویل بموقع استفاده می گردد به طور مثال در سیستم ارزیابی تأمین کنندگان مگاموتور، شاخص تحویل بموقع از حاصل تقسیم تعداد محموله هایی که با تاخیر ارسال گردیده اند بر کل تعداد محموله های ارسالی بدست می آید. همچنین در بسیاری از مقالات مرتبط با ارزیابی تأمین کنندگان نیز از فرمولهای مشابه ای استفاده گردیده که مثال دیگر، استفاده از فرمول زیر را برای محاسبه زمان تحویل بموقع [۱]می باشد که مبتنی بر تعداد قطعات بموقع دریافت شده می باشد(کورمیکان؛کوننهنقما.۲۰۰۷۰ص۳۵۳-۳۶۶)[۲].

 

 

: NPRP تعداد قطعات بموقع دریافت شده [۳]

: NTPE تعداد کل قطعات مورد انتظار [۴]

OTD=

 

برخی محققین عامل زمان را در محاسبه تاخیر اعمال می نمایند(الرام.۱۹۹۳٫ص ۴۹-۶۰(. [۵]اما در شرایط واقعی در بسیاری مواقع تاخیر در تحویل کالا ممکن است شامل بخشی از محموله مورد نظر باشد و همچنین تعداد روزهای تاخیر در ارسال نیز اهمیت زیادی دارد به طور مثال محموله ای که با ۲۰ روز تاخیر ارسال گردیده با محموله ای که با ۱ روز تاخیر ارسال گردیده باید با یکدیگر متفاوت باشد.

بنابراین برای محاسبه شاخص زمان تحویل باید تواما به زمان و تعدادکالای با تاخیر رسیده توجه نمود که در فرمول زیر علاوه بر مدت تاخیر، تعداد کالایی که با تاخیر رسیده نیز لحاظ می گردد.

= مدت تاخیر محموله  در ارسال і ام

= تعداد کالای ارسال شده با تاخیر در ارسال і ام

T= کل زمان تعهد

L= تعداد کل محموله

=K ضریب جریمه دیرکرد

به طور کلی ضریب  K  با توجه به ماهیت کالا، موجودی ذخیره و سیاستهای سازمان تعیین می گردد.

 

۱-  On Time Delivery

[۲] – Cormican Cunningham, 2007, 353-366

[۳] – Number of Parts Received on Time

[۴] – Number of Total Parts Expected

[۵] – Ellram, 1993, 49-60

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– سوال‌های اصلی تحقیق

 

۱-۵- سوال‌های فرعی تحقیق

  1. نقش بعد مسافت برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  2. نقش شهرت(نام تجاری) برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  3. نقش توان مالی برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  4. نقش سابقه همکاری(با شرکت های توابعه نفت)برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  5. نقش توان و دانش فنی برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  6. نقش استانداردها وگواهی کیفیت تامین کنندگان برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟

Related posts: