دانلود پایان نامه ارشد ارتباط تصویری :زیبایی‌شناسی در گرافیک متحرک


پایان نامه

عنوان پایان نامه :

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ارتباط تصویری زیبایی‌شناسی در گرافیک متحرک

تکه هایی از متن :

هستی زیبایی‌شناسی تصویر

2-1 مقدمه

زیبایی همان حقیقت مطلق است و یا اینکه زیبایی مطلق است. زیبایی و هنر هر دو یکی هستند و هنر همیشه زیباست؟ و یا آنکه هر آنچه که زیباست، الزاماً هنرگونه هم هست؟ زیبایی در تعامل با ماهیت زیبایی چیست و حقیقت آن کدام است؟ و معیارهای زیبایی و اصول زیبایی‌شناسی چیست؟ به راستی هنر همیشه زیباست و باید اینگونه باشد؟ و یا اینکه جنبه‌های پنهان مفاهیم زیبایی‌شناسانه در هنر به ظاهر نازیبا چگونه است؟ در این فصل، به بررسی تعریف و جایگاه زیبایی در میان علوم مختلف کلامی و فلسفی می‌پردازیم. رابطه‌ی متقابل محتوا و فرم و ارتباط این دو با معیارهای زیبایی‌شناسی چگونه است؟ تعریف زیبایی در رسانه و بخصوص سینما و تلویزیون چیست؟ مفاهیم زیبایی‌شناسی چیست؟ زیبایی‌شناسی در تصویر متحرک چه جایگاهی دارد و نظریه گشتالت در این باره چیست؟ و اینکه چگونه می‌توان از عناصر غیرداستانی در جهت زیبایی فیلم بهره برد؟ در این فصل، در این باره به توضیح و تفسیر آن خواهیم کرد.

2-2 تعریف زیبایی

تعریف توماس قدیس (Thomas Aquinas) از زیبایی، تعریفی مختص به اوست. او در جامع علم کلام دو تعریف از زیبایی ارائه می‌دهد که در اساس مشابه یکدیگرند اما از برخی جهات با هم تفاوت دارند. در تعریف اول او اشیایی را زیبا می‌خواند که نگاه کردن به آن‌ها لذتی در بیننده ایجاد می‌کند، در تعریف دوم آن دسته از اشیاء را «زیبا» می‌نامد که ادراک حقیقی آن‌ها موجب لذت می‌شود چنین به نظر می‌رسد که این دو تعریف با یکدیگر ناسازگارند،‌ زیرا در یکی زیبایی به گونه‌ای محدودتر از دریچه‌ای نگریستن به چیزی تعریف شده، و در دیگری برای زیبایی تعریفی گسترده‌تر و از دریچه ادراک ارائه شده است، تعریف اول زیبایی را به اشیاء مرئی محدود می کند،‌ در حالی که تعریف دوم این‌گونه نیست. البته توماس در جایی دیگر توضیح می‌دهد که بینایی به عنوان کامل‌ترین حس، در اصطلاح او نایب مناسب حواس دیگر است و اصطلاح «دیدن» در مورد تمامی شناخته‌های دیگر حواس به کار می‌رود. بنابراین، می‌توان فرض کرد که توماس قدیس تنها یک تعریف از زیبایی داشته، اگرچه به دو صورت متفاوت آن را بیان کرده است (نبئی، 1387).

اختلاف نظر میان معتقدین به اصالت فایده در آثار هنری و معتقدین به جنبه صرفاً هنری بر سر نوع انگیزه‌ای است که باعث تولید شیء زیبا شده است. این موضوع ما را به قلمرو زیبایی‌شناسی می‌کشاند که در برگیرنده تحقیق راجع به ماهیت دریافت حسی و چگونگی تجربه و احساس زیبایی است و منظور از زیبایی بیشتر جنبه هنری آن است. سقراط پرسیده بود که: آیا تجربیات ما از زیبایی دارای ارزش ذاتی است یا آنکه ارزش آنها را باید بر اساس میزان فایده و سودآوری آنها سنجید؟ فلاسفه هم همگی بر این موضوع معتقدند که در هنر عواطف و احساسات و موضوع وجود دارد، ولی در هنرهای بصری اعم از نوع مذهبی و اجتماعی و خانگی، همواره با تغییر هدف تولید، موضوع نیز تغییر می‌کند. تنها وجهی که در تمام هنرها وجود دارد این است که به وسیله آنها می‌توان با دیگران ارتباط برقرار کرد، خواه این ارتباط صورتی مشخص داشته باشد و خواه انتزاعی. هانری برگسون (Henri Bergson) در این باره می‌نویسد: «هنر، صرفاً مشاهده مستقیم‌تر واقعیت است.»

از این عبارت می‌توان نتیجه گرفت که هنرهای بصری حتی در شکل عالی خود نیز کار ویژه‌ای دارند و از این رو دارای فایده هستند. «حال به نشان دادن رابطه انواع مختلف هنرهای بصری و جایگاه آنها در سلسله مراتب ارزشیابی میان هنر کاربردی و هنر زیبا می‌پردازیم.»

شکل قدیمی تقسیم هنر به دو قطب هنر زیبا و کاربردی از نظر معاصران صورت جدیدی گرفته است. امروز میزان اهمیت بیان ذهنی و کاربرد کیفی هنر ملاک آن تقسیم‌بندی قرار می‌گیرد. تعابیر شخصی همراه با بیان خلاقانه، به قلمرو هنر‌های زیبا مربوط می‌شود توجه به فایده و موارد استفاده، مربوط به هنر‌های کاربردی است. این درست است که یک نقاش هنگامی که بدون سفارش قبلی تابلویی می‌کشد، به شرط آنکه غم بازار و فروش کارش را نداشته باشد، و فقط برای ارضای خودش بدان کار بپردازد (داندیس، 1392، ۲۰-2۳).

متن کامل در سایت امید فایل 

 

تعریف واژه زیبایی‌شناسی

زیبایی‌شناسی (به آلمانی: Asthetlk، انگلیسی: aesthetics) یکی از رشته‌های پنج‌گانۀ کلاسیک فلسفه است (در کنار شناخت‌شناسی، منطق، اخلاق و متافیزیک).

فلسفه در پی آن است که زیبائی و امر زیبا را خوب بشناسد و حقیقت و مشخصات آن را تعیین کند و اگر ممکن شد، اصول و قواعد زیبائی را در اختیار همگان قرار دهد. این حوزه از فلسفه که به زیبائی و چیستی آن می‌‌پردازد، زیبایی‌شناسی نام دارد.

در زیبایی‌شناسی، مانند همه حیطه‌های دیگر فلسفه، با بنیادی‌ترین پرسش‌ها دربارۀ زیبائی و چیستی آن روبرو هستیم، سوالاتی مانند:

اصولاً ما به چه چیزی زیبا می‌گوئیم؟ آیا زیبائی وجود واقعی دارد. یعنی امری است که در جهان خارج، وجود خارجی دارد و می توان به آن اشاره کرد یا اینکه از امور ذهنی است و چیزی به نام زیبائی وجود ندارد؟

آیا زیبائی، مطلق است؛ یعنی یک چیز زیبا برای همگان و برای همیشه زیباست؟ و یا امری نسبی بوده و ممکن است شخصی چیزی را زیبا بداند و کس دیگری زیبا نداند و یا چیز زیبا با گذشت زمان، زیبائی خود را از دست بدهد؟ آیا می‌توان گفت که زیبائی به اشیاء و موجودات اضافه شده است؛ یعنی یک شیء داریم و یک زیبائی که با آن ترکیب شده است؟ قواعد زیبائی ثابتند یا متغیر؟ اساساً چرا زیبائی، زیبا می‌نماید هنر چه فایده دارد؟ تفاوت هنر با زیبائی چیست؟ رابطه هنر با زیبائی چیست؟

چرا نظر مردم دربارۀ امر زشت و زیبا مختلف است؟ و این که آیا قوه‌ای در انسان وجود دارد که مخصوص شناختن زیبائی است؟ اگر چنین است، آن چه قوه‌ای است؟ و...

از آنجائی که زیبایی‌شناسی از شاخه‌ّ‌های فلسفه است، تلاش دارد با مشخص کردن قواعدی هنر را در قالبی اصولی قرار دهد. نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری از این نمونه هنرها هستند.

دانلود متن کامل از لینک زیر :

aroow-down-thesis-5

متن کامل :پایان نامه ارشد : زیبایی‌شناسی در گرافیک متحرک

Related posts:

پاسخ دهید