عنوان کامل پایان نامه :

تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی با استفاده از معیارهای مناسب در تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی

قسمتی از متن پایان نامه :

در فضای رقابتی تجارت امروز دنیا، شرکت ها و سازمان ها با بهره گیری از انواع فناوری و علوم مدیریت، اقدام به ایجاد مزایای رقابتی از طریق ابزارهای مدیریت داده و مدیریت دانش و بهینه سازی روندهای سازمانی مانند تولید و یا ارتباطات سازمان می‌کنند. یکی از مهمترین علوم مدیریتی که در این زمینه مباحث بسیار سودمندی را مطرح کرده است، مدیریت زنجیره‌ تأمین و مفهوم لجستیک کالا است. با بهره گیری از این ابزار سازمان قادرخواهد بود روابط تجاری خود را با بهینه‌سازی تبادل اطلاعات با همکاران تجاری نظیر تأمین کنندگان مواد اولیه، توزیع کنندگان محصولات و پیمانکاران حمل و نقل کالا توسعه دهد. با پیدایش، نمودار‌‌گیری، توسعه و رشد موضوع لجستیک در بیشتر فعالیت‌های جامعه امروزی، اگر از صاحبن ظران لجستیکی خواسته شود از لجستیک تعریفی بیان کنند، بر اساس چگونگی ارتباط و نحوه کاربرد لجستیک تعریفی ارائه خواهند کرد. این موضوع بیانگر این واقعیت است که با وجود کاربرد وسیع مفهوم لجستیک در دنیای امروز، اتفاق نظری در تلقی افراد از مفاهیم و محدوده آن وجود‌ ندارد و این حالت همان‌طورکه نشانگر غنای مفهومی و کاربردی این مسأله است، چنانچه در اصول و مفاهیم اصلی و اساسی آن اشتراک نظر نسبی حاصل نشود می تواند در آینده، منمودار‌ساز باشد.

برای شروع بهتر است با بیان بعضی تعاریف مرتبط با “لجستیک و زنجیره‌ تأمین ” شروع کنیم. ابتدا لجستیک را مرور می‌کنیم:

در منابع مختلف تعاریفی از لجستیک آورده شده است که بعضی نظامی (به دلیل ریشه تاریخی لفظ لجستیک در ارتش یونان باستان و پیشرفت لجستیک به لحاظ علمی و عملی در ارتش‌های جهان) و بعضی غیرنظامی (تجاری) هستند. در ذیل به برخی از تعاریف تجاری لجستیک اشاره می‌شود.

– علم برنامه‏ریزی، انتقال، جابجایی و نگهداری نیروها، که به طور کلی شامل فعالیت‏های زیر می‏شود (غفاری توران، ۱۳۸۳، ۲۵)

  • طراحی، توسعه، اکتساب، ذخیره، انتقال، توزیع، نگهداری، تخلیه و دفع ، آرایش و چیدمان مواد.
  • انتقال نیروها و افراد.
  • اکتساب یا ساخت، نگهداری، اداره کردن و آرایش و چیدمان تجهیزات.
  • اکتساب (بدست آوردن) یا تهیه و ارائه خدمات.
  • پشتیبانی خدمات ایمنی و بهداشتی.

– علم طرح‏ریزی و اجرای عملیات جابجایی و نگهداری و تثبیت وضعیت نیروها. آن دسته از عملیات نظامی که به طراحی، توسعه و تأمین، ذخیره‏سازی، حمل و نقل، توزیع، نگهداری و تعمیرات، تخلیه و ترخیص مواد، جابجایی، تخلیه و بستری کردن پرسنل، تهیه و ترخیص تسهیلات ساختمانی، نگهداری، عملیات و تأمین خدمات مربوط می‏شود.

– فرآیند برنامه‏ریزی، اجرا و کنترل جریان و انبارداری و نگهداری کارآمد و صرفه‏جویانه مواد خام، موجودی‏های بین راهی و فرآورده‏های تمام شده و اطلاعات مربوط به آنها از نقطه مبدأ تا نقطه مصرف، به منظور تأمین نیازهای مشتریان )کالاکوتا؛رابینسون.۱۹۹۹٫ص۱(.[۱]

توسط انجمن مدیریت لجستیک[۲] تعریف غیرنظامی از لجستیک، بدین شرح آورده شده است: لجستیک بخشی از فرآیند زنجیره‌ تأمین است که برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل موثر و کارای جریان و انبارش کالاها، خدمات و اطلاعات مرتبط را از نقطه مبداء تا نقطه مصرف به عهده دارد تا نیازمندی های مشتری برآورده شود. در کتاب مدیریت لجستیک بازرگانی، لجستیک این‌گونه تعریف شده است: مدیریت لجستیک بازرگانی شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و کنترل فعالیت‌های مربوط به حرکت و توقف مواد است، به‌طوری‌که جریان محصول را از نقطه آغازین مواد خام تا نقطه نهایی مصرف تسهیل کرده و به منظور پشتیبانی سطوح مورد انتظار خدمات مشتریان و موارد مربوطه، نظیر هزینه‌ها، زمان، مکان مورد نظر و ارائه خدمت یا تحویل کالا به مشتری، جریان اطّلاعات را تحت پوشش قرار دهد.

 

در نمودار(۲-۹) ارائه شده از سیستم کلان لجستیک، فعالیت‏های تدارک، اکتساب، انبارداری، حمل و نقل و توزیع به عنوان اجزاء اصلی زنجیره‌ تأمین سیستم دفاعی در نظر گرفته شده‏اند. هدف این فعالیت‏ها ارائه ملزومات و تجهیزات به نیروهای نظامی است.

[۱] . Kalakota Robinson, 1999, 1

[۲].  Council of Logistics Management

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– سوال‌های اصلی تحقیق

  • نقش عواملی همچون بعد مسافت، شهرت(نام تجاری)، توان مالی، سابقه همکاری(با شرکت های توابعه نفت)، توان و دانش فنی، استانداردها وگواهی کیفیت تامین کنندگان برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  • درجه اهمیت و اولویت هریک از معیارها در ارزیابی تامین کنندگان چگونه است؟

 

۱-۵- سوال‌های فرعی تحقیق

  1. نقش بعد مسافت برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  2. نقش شهرت(نام تجاری) برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  3. نقش توان مالی برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  4. نقش سابقه همکاری(با شرکت های توابعه نفت)برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  5. نقش توان و دانش فنی برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟
  6. نقش استانداردها وگواهی کیفیت تامین کنندگان برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه است؟