انواع فعالیت های موجود در زنجیره ارزش


تعریف ارزش

انواع فعالیت های موجود در زنجیره ارزش

فعالیت های اصلی یا بنیانی

فعالیت های پشتیبانی

دانلود فایل اصلی با فرمت پاورپوینت

ایجاد مزیت در هزینه براساس زنجیره ارزش

      —یک شرکت می تواند از دو طریق زیر در زنجیره ارزش برای خود مزیت در هزینه ایجاد کند:

              •با کاهش هزینه فعالیت های خاص در زنجیره ارزش

              •با تنظیم مجدد زنجیره ارزش

سیستم کنترل مدیریتی

—     سیمونز معتقد است مدیران اثر بخش در سازمان های ارزش آفرین از سیستم کنترل مدیرتی که دارای 4 اهرم برای دستیابی به ارزش آفرینی است، استفاده می کنند: این 4 اهرم عبارتند از:

متن کامل در سایت امید فایل 

رابطه اهرم های کنترل با منطق خلق ارزش در سازمان

  Pبر اساس تحقیقات استابل و جلدستاد (1998) شرکت ها و بنگاه ها از 3 نوع روش برای ایجاد خلق ارزش برای مشتریانشان استفاده می نمایند: این 3 نوع منطق خلق ارزش عبارتند از:

منطق خلق ارزش صنعتی

     —در این مدل بنگاه ها در پی تبدیل یک یا چند ماده اولیه به محصول و کالای دیگر هستند. معروف ترین مدل آن ، زنجیره ارزش مایکل پورتر است.

—     موفق ترین شرکت ها در ایجاد والاترین ارزش فورد، مک دونالد و وال مارت هستند.

منطق خلق ارزش شبکه

—      در این مدل بنگاه ها در واقع محصولی برای عرضه و تحویل به مشتریان خود تولید نمی نمایند، بلکه از طریق کمک به مشتریان و اعضای خود در برقراری انواع رابطه با سایر اعضا و مشتریان، برای آن ها خلق ارزش می نمایند. عمده ترین مثال ها شرکت های مخابراتی، فدکس یا eBay می باشد.

مدل خلق ارزش فروشگاه (Shop)

    —شرکت های بهره مند از مدل خلق ارزش فروشگاه به عنوان صنایع دانش محور نیز نام برده می شوند، در کار حل مشکلات خاص مشتریان از طریق تعامل نزدیک با آن ها هستند. بهترین مثال بیمارستان ها و موسسات مشاوره ای هستند.

مقایسه 3 مدل خلق ارزش شیهان

سه نمونه از شرکت های ایرانی با 3 منطق خلق ارزش متفاوت

 v1)شرکت ایرانسل:

     —49%سهام این شرکت متعلق به آفریقای جنوبی و مابقی متعلق به سهامداران ایرانی است.

     —بعد از 2سال فعالیت، این شرکت موفق به جذب 15میلیون مشترک با گردش مالی 1500میلیارد تومان گردید

     —علت این تجربه موفق استفاده از منطق خلق ارزش شبکه ای است، چرا که ایرانسل از طریق ایجاد تسهیلات برای ارتباط اعضای شبکه خود به وسیله صوت، تصویر و اطلاعات برای مشتریان(دارندگان سیم کارت ایرانسل) ارزش ایجادکرده و بابت میزان استفاده هر عضو از این شبکه درآمد خود را تامین می نماید.

 v2)شرکت نفت پارس:

شرکت نفت پارس با بیش از 50 سال سابقه تولید میزان فروش سالیانه 1200میلیارد تومان دارد.

این شرکت دارای منطق خلق ارزش صنعتی است، چرا که فعالیت عمده و اصلی آن تبدیل یک یا چندین مواد اولیه به یک یا چندین کالا و سرویس جداگانه و فروش آن به مشتریان است.

vشرکت آریانا:

شرکت آراینا در ابتدا با تمرکز بر مشاوره مدیریتی آغاز شد و در ادامه به حوزه های آموزش و تحقیقات کاربردی نیز توسعه یافت:

 ×پژوهشکده مدیریت و مهندسی کیان

 ×موسسه مشاوره مدیریت آریانا(AMCI)

 ×موسسه مدیریت پروژه آریانا (APMI)

 ×مرکز آموزش و توسعه مدیریت

 ×انتشارات آریانا

شرکت آریانا دارای منطق خلق ارزش دانشی است، این شرکت دست اندرکار مشاوره و آموزش در زمینه علوم مدیریتی بوده و فعالیت اصلی آن شناسایی مسائل مشتریان، ارائه راه حل و گزینه، پیاده سازی و اجرای راه حل می باشد.

نقش تولید ناب و مهندسی ارزش در خلق ازش

      —رویکرد ناب‌ زواید را بطور تکراری‌ و مداوم‌ کاهش‌ می‌دهد ولی مهندسی‌ ارزش‌ به‌ سرعت‌ تلاشهای‌ زاید را شناسایی‌ می‌کند اما این‌ کار عموماً بصورت‌ چند مرحله‌ای‌ است‌ و نه‌ یک‌ کار مداوم‌ و سیستماتیک‌.

      —اگر هر دو روش‌ نظام‌مند مهندسی‌ ارزش‌ و تفکر ناب‌ را با هم‌ و در یک‌ جهت‌ همه‌ راستا نماییم‌، بهترین‌ ابزارهای‌ خلق‌ ارزش‌ را برای‌ کسب‌ جایگاه‌ ممتاز یک‌ سازمان‌ فراهم‌ کرده‌ایم‌.

      — ارزش‌ برای‌ مشتریان‌ چیست‌؟ مشتری‌ چه‌ می‌خواهد و در چه‌ زمانی‌ و در کجا می‌خواهد؟ این‌ مهم‌ترین‌ سئوالاتی‌ است‌ که‌ رویکرد ناب‌ و مهندسی‌ ارزش‌ هر دو به‌ آن‌ اعتقاد دارند.

      — در رویکرد ناب‌ تمرکز بر روی‌ ارزش‌ آفرینی‌ برای‌ مشتری‌ است‌ این‌ هدف‌، که‌ سیستم‌  "Pull"  نام‌ دارد، موجب‌ شناسایی‌ موداهایی‌ می‌شود که‌ مانع‌ از ایجاد این‌ سیستم‌ هستند.

      — تمرکز مشتری‌ در مهندسی‌ ارزش‌، مبتنی‌ بر نوع‌ تعریف‌ ارزش‌ است‌. در مهندسی‌ ارزش‌، ارزش‌ برابر است‌ با عملکرد تقسیم‌ بر هزینه‌ و به‌ بیان‌ دیگر، عملکرد برابر است‌ با خواسته‌ها و نیازهای‌ مشتری‌.

جمع بندی

—       در یک‌ محیط‌ رقابتی‌ بویژه‌ محیط‌ رقابتی‌ جهانی‌، آندسته‌ از سازمانهایی‌ که‌ اصول‌ ناب‌ را پیاده‌ کردن‌ و از روشهای‌ خلق‌ ارزش‌ مانند مهندسی‌ ارزش‌ سود جسته‌اند، مزیت‌های‌ فراوان‌ دریافت‌ کرده‌اند.با توجه به این واقعیت که سالانه درصد بالایی از درآمد ناخالص ملی کشور صرف سرمایه گذاری در پروژه های ناب سازی سازمانها می شود و با عنایت به محدودیت منابع مالی در تامین اعتبار لازم برای اینگونه فعالیتها و نیز با توجه به قابلیتهای مهندسی ارزش در مصرف بهینه بودجه تخصیص یافته و پوشاندن نقاط ضعف ناب سازی سازمانها،ضروری است گام های بلندی برای همراستا ساختن، همراه کردن و استفاده از جایگاه قابل توجه مهندسی ارزش به همراه 3 اهرم مدیریتی در روند پیاده سازی و اجرای تفکر ناب در سازمانها برداشته شود.

منابع و مآخذ

                 •افقهی، بابک، ”شناسایی و توسعه فرصت های خلق ارزش سازمان با استفاده از اصول تفکر ناب و مهندسی ارزش“، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت:1390.

                 •جعفری، محمدصابر. مشایخی، علی نقی،“سنجش و مقایسه میزان استفاده از اهرم های کنترل مدیریتی در 3شرکت ایرانی دارای خلق ارزش متفاوت“ پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.

                 •غفاریان، وفا،“ استراتژی و ارزش“ استادیار دانشگاه مالک اشتر و رئیس هیات مدیره مخابرات.

                 •شریعت، سید یاسر،“مدیریت زنجیره ارزش“ :[htto://myindustry.ir]

•                       Austin, James E.”From organization to organization: on creating value”, Journal of Business Ethics:2010.

Related posts:

پاسخ دهید