استان مازندران، در بازارهای جهانی پایان نامه ها و مقالات

سرمایه گذاری ، افزایش تولیدات محلی و بومی و صنعتی ( صنایع دستی و محصولات فرهنگی )، افزایش میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی ( هتل سازی و سایر خدمات مرتبط ) و بسیاری از موارد دیگر که هر یک به تنهایی قابل بررسی و مطالعه می باشد .
ـ الوانی و رحمتی ( ۱۳۸۷ ) در مقاله ایی با عنوان ” بررسی اقتصادی زمینه های ایجاد کسب و کار در صنعت گل و گیاهان زینتی ( مطالعه ی موردی استان قم ) ” اظهار داشته اند صادرات رسمی گل و گیاه طی چند سال گذشته نرخ تقریباّ ثابتی در حدود ۰.۵ میلیون دلار داشته است . البته نظر به اینکه اظهارنامه های صادراتی براساس نرخ های سابق پیمان ارزی بوده و با توجه به اینکه نرخ های پیمان حدود یک پنجم قیمت های واقعی پیشنهاد شده بود پس می توان گفت که ارزش واقعی صادرات رسمی حداقل ۵ برابر است . ضمناَ قسمت اعظمی از صادرات به صورت غیر رسمی و بدون تکمیل اظهارنامه صادراتی صادر می شود . مانند بخش زیادی از گیاهان گلدانی و نهال های زینتی شمال ایران که به کشورهای آسیای میانه و ترکیه یا از طریق دریا به کشورهای عربی ارسال می شود ( ادنانی ، ۱۳۸۳ ، ص ۴۷ ) . در حال حاضر ایران برخلاف رتبه ی هفدهم در تولید گیاهان زینتی ، رتبه ی یکصد و هفتم را در صادرات گل و گیاه دارد ؛ این در حالی است که کشورمان با داششتن چهار فصل مختلف در اقصی نقاط کشور در طول یک سال و همچنین طببیعتی بکر نه تنها قادر به تولید یک میلیارد شاخه گل است بلکه با این تعداد تولید می تواند صادرات و تجارت گل و گیاه منطقه و برخی بازارهای جهانی را نیز در دست بگیرد . فقدان مدیریت صحیح و عدم استفاده از ظرفیت های موجود موجب شده که ایران نتواند آن گونه که شایسته است به ظرفیت مناسب برای حضور در بازارهای جهانی برسد . در حالی که بنا بر نظر کارشناسان ، ایران توان صادرات یک میلیلرد دلار گل و گیاه را دارد . از این رو با دارا بودن تنوع اقلیمی و استعداد پرورش انواع گیاهان زینتی دارای پتانسیل های بسیار قوی در پرورش انواع گیاهان است . تولید تجاری گل و گیاه در ایران گرچه قدمتی در حدود ۹۰ سال دارد ولی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رشد کندی داشته است . بعد از پیروزی انقلاب با ممنوع شدن واردات این کالا ، تولیدکنندگان جان دوباره ایی گرفتند و در واقع یک جهش تولیدی به وجود آمد که هنوزم ادامه دارد و هر ساله بیش از ۱۰ درصد بر سطح کشت این محصولات افزوده می شود . اوضاع بازارهای گل و گل کاری در ایران به رغم شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب و گذشت بیش از ۸۵ سال از آغاز آن ، دچار گرفتاری ها و مشکلات عمیقی است که کوچکترین و پیش و پا افتاده ترین آن نداشتن یک صنف منسجم و متشکل در این بازار است . گرانی سوخت و نداشتن کود و سم های مورد نظر و متناسب با آسیب های خاص هر نوع گل ، پرورش گل به شیوه سنتی ، کمبود امکانات مدرن و بذرهای وارداتی ، حمل و نقل و جابجایی و محدودیت های گمرکی از مهم ترین مشکلات قابل طرح این صنف محسوب می شود . با این همه روند شکل گیری و توسعه ی بازار گل در ایران روندی رو به جلو و قابل اعتناست . موقعیت ایران به دلیل قرار داشتن در کنار کشورهای پرمصرف گل و گیاه از نظر اقتصادی حائز اهمیت است . همسایه های شمالی و جنوبی ایران از خریداران بسیار خوب گیاهان زینتی هستند . ایران با داشتنیک بازار متعادل و نسبتاَ ثابت و دائمی قادر است جایگه واقعی خود را در این عرصه پیدا کند . اما چرا هنوز به این جایگاه دست پیدا نکرده است ؟
ـ چیذری ، یوسفی و موسوی ( ۱۳۸۵ ) در مقاله ایی با عنوان ” بررسی بازارهای هدف صادراتی گیاهان زینتی ” ایران اظهار داشته اند تولید و پرورش گل ها و گیاه ، بویژه تولید خارج از فصل آن در شرایط و محیط های کنترل شده گلخانه ایی ، به یک بخش مهم در کجموعه باغبانی و کشتورزی تبدیل شده است و بسیاری کشورها بابهره گیری از دانش تولید و تجهیزات و ارقام مناسب به تولید این محصولات می پردازند و علاوه بر تأمین نیاز داخلی ، مبالغ قابل توجهی ارز از طریق صادرات آن کسب می کنند . بسیاری از کشورهای صنعتی با پی بردن به آثار مفید استفاده از گل ها و گیاهان زینتی ، مانند افزایش بهره وری و ضریب امید به زندگی در محیط های کاری ، گیاهان زینتی را همچون کالاهای مصرفی وارد می کنند . مناطق عمده تولید گیاهان زینتی در ایران استان های تهران ، مرکزی ، مازندران و خوزستان است . کل سطح زیر کشت گیاهان زینتی در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۱/۴۷۶۴ هکتار شامل ۰۳/۹۸ هکتار مساحت گلخانه شیشه ایی ، ۲۲/۱۱۸۴ هکتار مساحت گلخانه فلزی ـ پلاستیکی ، ۲۲/۸۹۴ هکتار مساحت گلخانه چوبی ـ پلاستیکی ، ۶۸/۲۵۸۷ هکتار مساحت کشت فضای باز و تعداد تولید کنندگان این بخش نیز ۹۳۹۴ نفر بوده است ( سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ) .
ـ زمانیان ( ۱۳۸۸ ) در مقاله ایی با عنوان ” تحلیلی بر تولید و بازاریابی صادراتی گل و گیاه در ایران و ارائه ی راهبردهای مؤثر با استفاده از الگوهای آمیخته بازاریابی ( مطالعه موردی : استان مازندران ) ” اظهار داشته است علیرغم اینکه استان مازندران یکی از قطب های مهم تولید گل و گیاه در کشور محسوب می شود واز پتانسیل بالا در تولید برخوردار است، لیکن در زمینه صادرات و حضور در بازارهای جهانی نقش چشمگیری ندارد ، که این ناشی از تنگناها و موانع تولید و بازایابی است که تلاش شده است که موانع مورد شناسایی قرار گیرد . در این مطالعه شیوه بازایابی گل و گیاه استان با کشور پیشرو هلند و همینطور نقش تجارت الکترونیک در صادرات این محصول م.رد تحلیل و بررسی قرار گرفته است . < br />ـ عسگری و روشندل اربطانی در مفاله ایی با عنوان راهکارهای تعاونی برای توسعه ، تولید و صادرات گل و گیاه ایران اظهار داشته اند تعاونی ها می توانند به طور مؤثری به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کمک کنند. لذا در کشورهای در حال توسعه ایجاد و گسترش تعاونی ها باید به منزله یکی از ابزار مهم توسعه اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شناخته شود . شرکت های تعاونی دارای دو جنبه اقتصادی ـ اجتماعی اند . در بعد اقتصادی تعاونی ها مسائلی همچون رفع بیکاری و اشتغازایی ، ارزش دادن به نیروی کار به جای سرمایه ، مبارزه با انحصار و سلطه گری اقتصادی مد نظر است و در بعد اجتماعی و سیاسی در مسائلی چون مشارکت مردم ، کاهش بار مسئولیت و وظایف دولت مطرح هستند . با توجه به مسائل فوق تعاونی ها به عنوان راهکاری جهت توسعه و تولید صادرات بخصوص در بخش کشاورزی پیشنهاد و مطرح می شوند چرا که بخش کشاورزی کشور با وجود پتانسیل های بالقوه ، از حیث توجه و سرمایه گذاری در آن از جایگاه خوبی برخوردار نیست . تجربیات کشورهایی مثل هندوستان نشان می دهد که در بخش کشاورزی هیچ واحدی به اندازه شرکت تعاونی مؤثر نیست . هچنین در هلند تعاونی های کشاورزی و باغبانی از موضع قوی برخوردارند و حداقل ۶۰% درآمد مزارع و باغبانی های تجاری از طریق تعاونی بدست می آید . همچنین در بخش بازاریابی و تولید ، تعاونی ها سهم تجاری معادل ۹۵% گل و گیاه را در اختیار دارند . در کشور ما متأسفانه نه تولیدکنندگان و نه صادرکنندگان از چنین تشکل ها قوی برخوردار نیستند .
ضیاءپور ، تیموری و قلعه نوعی در مقاله ایی با عنوان اکوتوریسم و توسعه نعت گردشگری در جهت توسعه پایدار شهری در جزیره هرمز اظهار داشته اند: صنعت گردشگری بعنوان یکی ازصنایع تاثیر گذار دراقتصاددنیا مورد توجه بسیاری ازکشورهاست منتهی درصورت عدم مدیریت صحیح آن شهرها با هجوم گردشگران روبرو شده و اثرات زیانباری برمحیط میگذارند بنابراین مسئولین با ارایه راه کارهایی متفاوت سعی درجلوگیری ازاثرات نامطلوب آن دارند مقوله توسعه پایدارچنددهه ایست که درراس برنامه های مدیریتی مختلف مانند گردشگری قرار گرفته که ناشی ازبحران های زیست محیطی و مصرف زیاد انرزی های غیرقابل تجدید و به چالش افتادن کشورهای مختلف دنیاست این مقاله بصورت کیفی به معرفی جزیره هرمز و پتانسیلهای گردشگری آن باتوجه به غنی بودن مناطق گردشگری طبیعی آن مانند تنوع رنگی درخاک آن با بیش از۷۲ نوع رنگ محل تخم گذاری لاک پشتان زیستگاه پرندگان و حیوانات وجود صخره های طبیعی می پردازد و اکوتوریسم را بعنوان یکی اززیرشاخه های توسعه پایدار باتوجه به اصول آن به عنوان راهکاری برای مدیریت صحیح گردشگری دراین منطهق معرفی م کند که ایده آل برای محیطهای کوچک بدلیل کنترل مدیریتی بالای آن می باشد اکوتوریسم نوعی ازگردشگریست که عمدتا برپایه منافع خاص تاریخی طبیعی یک منطقه استوار است و اکوتوریسم درلغت به معنای گردشگری درطبیعت است

فصل سوم
(ویژگی های جغرافیایی محدوده مورد مطالعه)

۳ ـ ۱ مطالعات ساختار طبیعی ناحیه مورد مطالعه
۳ ـ ۱ ـ ۱ موقعیت جغرافیایی شهر محلات
استان مرکزی بخشی از فلات مرکزی ایران است که بین رشته کوه های البرز و زاگرس و در مجاورت کویر مرکزی بین ۳۳ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۵۷ دقیقه تا ۵۱ درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است و استانهای هم مرز آن عبارتند از : در شمال استان های تهران و قزوین در جنوب استان های اصفهان و لرستان در شرق استان های اصفهان و تهران و در غرب استان همدان . مساحت کل استان مرکزی حدود ۲۹۱۵۲ کیلومتر مربع است از لحاظ ویژگی های توپوگرافی ، ۹۱/۳۳ درصد مساحت آن را کوه هاو ۹۳/۱۴ درصد مساحت آن را تپه ها و ۷۶/۱۳ درصد را فلات ها و مابقی را دشت ها تشکیل می دهد .
شهرستان محلات در جنوب شرقی استان‌مرکزی قرار گرفته که از شمال به قم و آشتیان ، از شمال غربی به شهرستان تفرش، از غرب به شهرستان های اراک و خمین، ‌از شرق به شهرستان دلیجان ، از جنوب به اصفهان و گلپایگان و از جنوب شرقی به بخش میمه اصفهان محدود می‌شود. این شهر از نظر تقسیمات سیاسی از یک بخش به نام بخش مرکزی و دو دهستان باقرآباد و خورهه و دو شهر محلات و نیمور تشکیل شده است . از نظر موقعیت ریاضی ، شهر محلات در مختصات جغرافیایی ) ??????? :طول جغرافیایی ) و (????????? : عرض جغرافیایی ) و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۲۰ متر می باشد. مساحت این شهرستان ??/???? کیلومتر مربع برابر با ۷ / ۱ درصد کل استان ، با جمعیت ۵۳۳۸۱ نفر و تراکم نسبی ۲۱ نفر می باشد .بخش مرکزی شهر محلات از نظر تقسیمات سیاسی دارای دو دهستان به اسامی خورهه و باقرآباد می باشد . شهر محلات و نیمور نقاط شهری بخش مرکزی محلات محسوب می شوند . تعداد آبادی های این بخش ۶۳ آبادی است که ۴۷ آبادی دارای سکنه و ۱۶ آبادی فاقد سکنه است ( مرکز آمار ایران ).

۳ ـ ۱ ـ ۲ بررسی ویژ گی های طبیعی شهر محلات
این شهرستان از شمال به جنوب گسترده شده است ک تصور می رود علت آن مسطح شدن زمین در این جهت باشد . شهر محلات به دو قسمت محلات علیا و محلات سفلی تقسیم می شود که چشمه همیشه جوشان و چنارهای سر به فلک کشیده زینت بخش محلات علیا و زمین های کشت گل های متنوع و رنگارنگ زینت بخش محلات سفلی می باشد . محصور بودن بین کوهستان ، محلات را تا حدودی از تغییرات ناگهانی دما مصون داشته و اثر عوامل مختلف آب و هوایی ، نوعی آب و هوای کوهپایه ایی را برای شهر به
ارمغان آورده است . بطور کلی این شهرستان دارای تابستان های خنک و زمستان های سرد ( البته نه شدید ) است . گرمترین ماه سال مردادبا میانگین دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و سردترین ماه سال ، دی ماه با میانگین دمای ۵ـ درجه سانتیگراد می باشد و میانگین بارش سالیانه برف و باران در این شهر طبق آمار موجود ، ۲۸۰ میلیمتر است .
۳ ـ ۱ ـ ۳ زمین شناسی
از نگاه ساختاری و پهنه‌های متالوژنیک، استان مرکزی در گوشه شمال باختری ورق ایران مرکزی قرار دارد. ویژگیهای ژئومورفولوژیک حاکم بر این استان شامل مجموعه‌ای از رشته‌کوهها و دشتهای نیمه موازی است که از شمال خاوری به طرف جنوب باختری، با راستای تقریبی N120E دارند و می‌توان از انها به نامهای رشته کوههای شمال خاوری ساوه ، دشت ساوه، رشته کوههای مرکزی (ارتفاعات آشتیان ـ تفرش) دشت جنوب باختری (حوضه دریاچه نمکی توزگل) و رشته کوههای جنوب باختری نام برد
ویژگیهای ساختاری و زمین‌شناسی رشته‌کوههای یاد شده تفاوتهای آشکار دارند بگونه ای که در یک راستای شمال خاوری به جنموب باختری می‌توان گستره استان مرکزی را به دو زیرپهنه، با ویژگیهای کلی زیر تقسیم نمود.
الف ـ زیرپهنه نوار آذرین ارومیه ـ بزمان
این زیرپهنه که نواحی مرکزی و شمال خاوری استان مرکزی را زیرپوشش دارد بخشی از گمان ماگمائی ارومیه ـ بزمان است که به داشتن فعالیت آتشفشانی شدید در ترسی‌یر متمایز است افزون بر آن پلوتوتیسم ترسی‌یر نیز در آن همیت کافی دارد.
ب ـ زیرپهنه سنندج ـ سیرجان
بخش جنوب باختری استان مرکزی قسمت کوچکی از زیرپهنه زمینساختی سنندج ـ سیرجان است که بلندیهایی چون کوه نصار شقه با ارتفاع ۲۶۲۱ دارد.
در این زون سنگهای شیستی ـ ماسه‌ای ژوراسیک زیرین با گسترش خوب به همراه ردیف‌ مهمی از سنگهای آهکی ـ پلیتی کرتاسه زیرین دیده می‌شود که همه متحمل دگرگونی با درجه ضعیف شده‌اند.
مرز دو زیرپهنه ارومیه ـ بزمان و سنندج ـ سرجان با گسل تبرته مشخص می‌شود. این مرز که بیگمان قدیمی است در زمان کرتاسه پیشین کاملاً کاری بوده و حوضه بر قاره‌ای ارومیه ـ بزمان با فرونشست ضعیف را، از حوضه سنندج ـ سیرجان با فرونشست کاری جدا می کرده است. این مرز هم اکنون نیز یک مرز میان فروافتادگی توزلوگل و رشته کوههای سنندج ـ سیرجان است ( پایگاه داده های علوم زمین ) .

نقشه ۳ ـ ۱ زمین شناسی شهر محلات

۳ ـ ۱ ـ ۴ توپوگرافی
استان مرکزی بخشی از فلات مرکزی ایران است که در همسایگی کویر مرکزی و زاویه چین‌خورده رشته کوه

استان مازندران، در بازارهای جهانی پایان نامه ها و مقالات

دیدگاهتان را بنویسید